back

23-05-2012 14:56

Увага! Оголошено відкритий конкурс претендентів на посади директорів місцевих центрів

На виконання наказу Міністерства юстиції від 31.12.2014 №287/7 «Про затвердження плану заходів щодо розвитку системи надання безоплатної правової допомоги» Координаційним центром у співпраці з українсько-канадським проектом «Доступна та якісна правова допомога в Україні», оголошено відкритий конкурс претендентів на посади директорів місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Метою конкурсу є відкритий та неупереджений відбір кваліфікованих і вмотивованих на роботу в сфері надання безоплатної правової допомоги кандидатур на посади місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги на основі об’єктивних критеріїв.

Більш детальна інформація про конкурс розміщена на сайті Координаційного центру: http://www.legalaid.gov.ua



Безоплатна вторинна правова допомога


Законом України «Про безоплатну правову допомогу», який набрав чинності 9 липня 2011 року, передбачено формування в Україні системи безоплатної правової допомоги.

Відповідно до Закону система складається з двох взаємопов’язаних складових – систем безоплатної первинної та безоплатної вторинної правової допомоги.

Безоплатна первинна правова допомога передбачає надання правової інформації, консультацій, роз’яснень з правових питань, складення заяв, скарг, інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру). Право на отримання такої допомоги мають всі особи, які перебувають під юрисдикцією України, а надавати її з 9 липня 2011 року зобов’язані всі органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Безоплатна вторинна правова допомога полягає у забезпеченні захисту особи від обвинувачення, представництва особи в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами, а також складенні документів процесуального характеру. Право на отримання такої допомоги мають малозабезпечені особи, а також особи, віднесені до певних соціально вразливих груп (діти-сироти, ветерани війни, реабілітовані особи, інші категорії осіб). Таку допомогу надаватимуть спеціально створені протягом 2012 – 2014 років центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Загальна інформація про стан формування системи
безоплатної правової допомоги

Від часу набрання чинності 9 липня 2011 року Законом України «Про безоплатну правову допомогу» Міністерством юстиції України здійснюється формування системи безоплатної правової допомоги в Україні.

Нормативно-правове забезпечення

Розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України «Про безоплатну правову допомогу», який 13 березня поточного року прийнятий Верховною Радою України у першому читанні за основу.

Підготовлено пропозиції до проектів Кримінального процесуального кодексу України та проекту Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» для їх взаємоузгодження із Законом України «Про безоплатну правову допомогу». Ці пропозиції враховано відповідними робочими групами, утвореними Президентом України.

Розроблено Указ Президента України від 11 січня 2012 року № 11/2012 «Про внесення змін до Положення про Міністерство юстиції України», яким на Міністерство юстиції покладено функції щодо здійснення загального управління у сфері безоплатної правової допомоги.

З метою впровадження Закону України «Про безоплатну правову допомогу» розроблено низку постанов Кабінету Міністрів України, зокрема:

- постанову Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1235 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань надання безоплатної правової допомоги»;

- постанову Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1362 «Про затвердження Порядку і умов проведення конкурсу та вимог до професійного рівня адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги»;

- постанову Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1363 «Про затвердження Порядку інформування центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги про випадки затримання осіб»;

- постанову Кабінету Міністрів України від 11 січня 2011 року № 8 «Про затвердження Порядку і умов укладення контрактів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі, та договорів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі».

Також розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Питання оплати послуг адвокатів, які надають вторинну правову допомогу особам, затриманим в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку, а також у кримінальних справах», який наразі погоджується Міністерством фінансів України, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та Міністерством соціальної політики України і найближчим часом буде внесений на розгляд Уряду України.

З метою створення системи ефективного управління у сфері безоплатної правової допомоги розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про утворення Координаційного центру з надання безоплатної правової допомоги та ліквідацію Центру правової реформи і законопроектних робіт при Міністерстві юстиції України», який перебуває на розгляді Кабінету Міністрів України.

Для забезпечення надання безоплатної первинної правової допомоги органами виконавчої влади видано наказ Міністерства юстиції України від 21.09.2011р. № 3047/5 «Про затвердження Порядку роботи громадської приймальні з надання безоплатної первинної правової допомоги».

З метою покладення повноважень у сфері безоплатної правової допомоги на головні управління юстиції Міністерством юстиції України видано наказ від 23 березня 2011 року № 446/5 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 23.06.2011 № 1707/5» (щодо покладення на головні управління юстиції деяких повноважень у сфері безоплатної правової допомоги). Наразі також розробляється низка проектів наказів Мін’юсту, спрямованих на впровадження Закону України «Про безоплатну правову допомогу»:

- «Про затвердження стандартів якості безоплатної правової допомоги»;

- «Про затвердження Типового положення про установу з надання безоплатної первинної правової допомоги»;

- «Про затвердження Порядку залучення органами місцевого самоврядування юридичних осіб приватного права до надання безоплатної первинної правової допомоги»;

- «Про порядок ведення головними управліннями юстиції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі локальних реєстрів Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом, та Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасові основі на підставі договору»;

- «Про затвердження положення про центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги»; Інституціональне забезпечення

Здійснюється робота щодо створення при Міністерстві юстиції України на базі Центру правової реформи і законопроектних робіт Координаційного центру з надання безоплатної правової допомоги як центральної установи у системі безоплатної правової допомоги в Україні.

Проект відповідного Указу Президента України розроблений Міністерством юстиції, схвалений 7 березня 2012 року Кабінетом Міністрів України та направлений для прийняття рішення главі держави.

Одним з найважливіших завдань у цьому році стане утворення перших 27 центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, а також 2 пілотних міжрайонних центрів у містах Шепетівці та Кам’янці-Подільському Хмельницької області, які до кінця поточного року укладуть угоди з адвокатами, відібраними за результатами конкурсу. На утворення центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги Міністерству юстиції у Державному бюджеті України на 2012 рік виділено 7,6 млн. грн.

З 1 січня 2013 року ці центри забезпечать надання безоплатної вторинної правової допомоги особам, до яких застосовано адміністративне затримання чи адміністративний арешт, підозрюваним у вчиненні злочину особам, які затримані органами дізнання та слідства, особам, до яких як запобіжний захід обрано взяття під варту, а також особам, у справах яких відповідно до положень Кримінально-процесуального кодексу України участь захисника є обов'язковою.

У 2013 році планується утворити ще 43 міжрайонних центри, а у 2014 – ще 24 центри в містах обласного та республіканського значення.

На сьогодні органами юстиції вже надається безоплатна первинна правова допомога на базі 745 громадських приймалень, що були створені при територіальних управліннях юстиції. Такі ж громадські приймальні будуть створені при органах виконавчої влади Автономної Республіки Крим, територіальних органах центральних органів виконавчої влади, місцевих органах виконавчої влади.

***********

До уваги адвокатів, конкурс!

Міністерством юстиції прийнято рішення про проведення конкурсу адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги, в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Прийом документів для участі у конкурсі проводиться до 23 квітня 2012 року головними управліннями юстиції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, а також районними, районними в містах, міськими (міст обласного значення) та міськрайонними управліннями юстиції.

«Конкурс адвокатів для надання безоплатної правової допомоги»

До уваги адвокатів!

15 березня 2012 року Міністерством юстиції України прийнято рішення про проведення конкурсу з відбору адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги, в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі в рамках формування системи безоплатної правової допомоги в Україні відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу»:

Нова система, зокрема, передбачатиме:

• гнучкий графік співпраці на основі цивільно-правових угод залежно від бажаної адвокатом міри його залучення до надання вторинної правової допомоги (від повної зайнятості до ведення окремих справ);

• адекватний рівень оплати послуг адвокатів;

• забезпечення можливості користуватися належним чином обладнаними офісними приміщеннями для тих адвокатів, які будуть працювати на умовах повної зайнятості.

Нова система оплати послуг адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги

Нова система оплати послуг адвокатів, які залучаються
до надання безоплатної вторинної правової допомоги

Для належного функціонування системи безоплатної правової допомоги держава зобов’язана забезпечити адекватний розмір винагороди адвокатам, який має відповідати їх фактичним затратам і співвідноситись із розмірами винагороди адвоката поза межами системи безоплатної правової допомоги, а також інших учасників процесу. Відносини між адвокатами і державною ґрунтуватимуться на добровільній участі адвоката у цій системі виключно на підставі цивільно-правового договору між адвокатом і державою в особі центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

З метою зміни існуючої системи та рівня оплати послуг адвокатів розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Питання оплати послуг адвокатів, які надають вторинну правову допомогу особам, затриманим в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку, а також у кримінальних справах», яка наразі готується до внесення на розгляд Кабінету Міністрів України.

Оплата послуг адвокатів з надання вторинної правової допомоги здійснюватиметься, виходячи з розміру оплати за годину роботи адвоката:

за фактичний час роботи адвоката з надання вторинної правової допомоги – у разі надання вторинної правової допомоги особі, затриманій в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку;

відповідно до Методики обчислення розміру винагороди адвокатів, які надають вторинну правову допомогу у кримінальних справах (далі – Методика) – за кожною завершеною стадією провадження у кримінальній справі, у якій адвокат здійснює або здійснював захист.

Методикою передбачається, що обчислення розміру винагороди адвокатів, які надають вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом або на тимчасовій основі на підставі договору, у кримінальних справах, здійснюватиметься, виходячи з установленого розміру оплати за годину роботи адвоката; розрахункового часу, що витрачається адвокатом на надання вторинної правової допомоги в одній кримінальній справі; тяжкості злочину; особливостей стадій провадження у справі, протягом яких адвокат здійснював захист; повноти участі адвоката у відповідних процесуальних діях, а також ступеню складності кримінальної справи.

Методика базується на тому, що кожен коефіцієнт, який використовується для обчислення розміру винагороди адвоката, відображає вагу конкретного критерію чи групи критеріїв, які визначають загальну складність справи, а отже, і час, який витрачається адвокатом для підготовчої роботи та безпосередньої участі у відповідних процесуальних діях.

Найбільш важливим при визначенні оплати послуг адвоката є ступінь тяжкості злочину, що розраховується за допомогою сумарного коефіцієнта складності справи за ступенем тяжкості злочину, який враховує ступінь тяжкості кожного з епізодів справи і є основним елементом коефіцієнта складності справи. Цей коефіцієнт враховує той факт, що чим більший ступінь тяжкості злочину, тим в середньому більший обсяг матеріалів справи, а отже, і час, необхідний для ознайомлення з ними, визначення стратегії захисту та складання плану захисту.

Важливою особливістю Методики є наявність важелів, що повинні стимулювати адвоката найбільш ефективно захищати права клієнта. Наприклад, коефіцієнт особливої складності справи стимулюватиме адвоката до оскарження в судовому порядку в інтересах захисту особи у кримінальній справі незаконних рішень, дій чи бездіяльності органу дізнання, слідчого, прокурора.

Методика передбачає наявність знижувальних коефіцієнтів у випадку неповної чи недостатньо ефективної участі адвоката у провадженні. Це, зокрема, коефіцієнт скороченого провадження в суді першої інстанції, який з одного боку суттєво знижує рівень оплати послуг адвоката у випадку, коли розгляд справи відбувається за скороченою формою, а з іншого – попереджає можливі спроби адвоката схиляти клієнта до визнання своєї вини.

У випадку, якщо адвокат припиняє свою участь до завершення стадії провадження, значення коефіцієнту стадії провадження зменшується на 50%.

Крім того, у разі прибуття адвоката до затриманої особи пізніше від встановленого законодавством терміну без поважних причин розмір оплати послуг такого адвоката, наданих цій особі, зменшується вдвічі.

Скільки зможуть отримувати адвокати за надання безоплатної вторинної правової допомоги у кримінальних справах?

Наприклад, річний рівень оплати послуг одного з адвокатів Офісу громадського захисту у м. Хмельницький, розрахований за методикою, становить 82657,76 грн. на рік (за 38 завершених кримінальних справ у 2011 році), тобто 6888,15 грн. на місяць (без урахування оплати за виїзди адвоката на затримання, які будуть оплачуватися додатково).

Фактично за роботу в Офісі громадського захисту у м. Хмельницький даному адвокату протягом 2011 року щомісячно нараховувалася фіксована плата у розмірі 7010,00 грн.

З повним текстом проекту постанови Кабінету Міністрів України можна ознайомитися на офіційному веб-сайті Центру правової реформи і законопроектних робіт при Міністерстві юстиції України: www.legalreform.gov.ua.

В основу проекту постанови Кабінету Міністрів України «Питання оплати послуг адвокатів, які надають вторинну правову допомогу особам, затриманим в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку, а також у кримінальних справах» покладено методику, розроблену Геннадієм Токарєвим, адвокатом, головою Правління Всеукраїнської громадської організації Українська фундація правової допомоги, колишнім керівником Офісу громадського захисту у місті Харкові.

Активну участь у розробленні проекту постанови взяла Наталія Вагіна, адвокат, керівник Офісу громадського захисту у місті Хмельницькому, член правління Спілки адвокатів України. Проект обговорювався 9 – 10 лютого поточного року на засіданні робочої групи з удосконалення законодавства про безоплатну правову допомогу, утвореної Міністерством юстиції, до складу якої увійшли голови всеукраїнських громадських організацій адвокатів (Спілка адвокатів України, Асоціація адвокатів України, Рада адвокатів України, Союз юристів України, Асоціація правників України), органів державної влади, міжнародних організацій, а також під час робочих нарад з адвокатами, які відбулися пізніше.

Останні новини

Анонси







































 

 

 

 

Погода